Voor wie?
Kan jouw dochter of zoon terecht bij n-op met haar of zijn specifieke hulpvraag? Ontdek het hier.
1. Betere resultaten nastreven
- Stapelen de slechte resultaten zich op bij toetsen en/of examens?
- Gaat het volledig de verkeerde kant uit?
- Vrees je dat slagen op het einde van het schooljaar moeilijk tot onmogelijk is?
- Twijfel je over de huidige studierichting?
- Zie je zelf geen uitweg meer en wil je toch verandering?
Klop aan bij n-op. N-op gaat met jouw dochter of zoon aan de slag en doorbreekt de negatieve vicieuze cirkel. Samen zoeken we naar succeservaringen en begeleiden we je dochter of zoon met succesvol studeren.
Samen aan het werk?
Neem dan nu contact op!
Kristin, mama van alexander en max
De schoolresultaten van onze zoon gingen sterk achteruit. Hij verloor gaandeweg zijn zelfvertrouwen. Hij vertelde ons dat hij zich niet meer kon concentreren. Hij had er geen idee van hoe hij het studeren in het 5de middelbaar moest aanpakken. We hadden er het volste vertrouwen in dat Nieke dit kon oplossen: zij begeleidde immers onze oudste zoon al eerder met succes. Nieke analyseerde de situatie en bood een aantal vervolgstappen aan. Nieke’s aanpak werd zowel door ons, als door onze zoon als heel positief ervaren. Nieke gaf onze zoon weer zelfvertrouwen. Ze reikte hem de juiste tools aan om zelfstandig planningen te maken en zelfstandig te studeren. Hij is nu ook zeer zelfzeker en weet dat hij met de juiste focus en voldoende tijd tot heel veel in staat is.
V.P., mama van B.G.
We hebben contact opgenomen met Nieke omdat onze dochter hoe langer hoe meer buizen had op school of er nipt door was. Ze wilde geen hulp van ons aanvaarden, wist het vaak beter, al verbeterden de resultaten niet. Haar zelfvertrouwen verdween volledig. Wij hoopten dat Nieke als “extern persoon” bij onze dochter kon doordringen en haar kon aanzetten tot inzet en actie. Nieke vroeg ons om afstand te nemen en onze dochter te leren vertrouwen. Stap voor stap lukten we erin om dit te doen. Deze aanpak draaide dan ook positief uit: als ouders hadden we er een zorg minder door. Onze 16-jarige dochter leerde haar verantwoordelijkheid nemen voor haar schoolwerk. Haar inspanningen leidden tot betere resultaten. Zelfs in Coronatijd bleef ze haar schoolwerk ter harte nemen dankzij de ondersteuning van Nieke, weliswaar via online sessies. Dankzij Niekes opvolging en bijdrage kende dit schooljaar een positieve afloop!
Cas en ouders
In het 2de jaar van het secundair onderwijs merkten we dat zelfstandig studeren heel moeilijk was. Onze zoon wilde wel studeren, maar wist niet hoe en dat leidde vaak tot frustratie, zowel bij hem als bij ons. Als ouders wilden we wel helpen, maar hadden we niet de juiste knowhow om hem te motiveren en aan te zetten tot grondig studeren. Hierdoor waren er thuis vaak discussies. Na een reeks slechte resultaten wilden we toch echt professionele hulp, aangezien zijn schoolcarrière nog lang gaat zijn. Zo kwamen we bij Nieke terecht. We dachten dat het pakket: “Succesvol studeren!” een goede basis zou bieden om onze zoon zijn studiemethode onder de loep te laten nemen en enkele vaardigheden aan te reiken waarmee hij dan zelfstandig aan de slag kon. Hij stond niet echt te springen om het pakket te volgen, maar hij gaf wel aan dat hij zelf niet wist hoe hij beter zou kunnen studeren. Het pakket was heel duidelijk, zowel naar onze zoon als naar ons als ouders toe. Het heeft ons zelf ook een beter zicht gegeven op wat we wel of niet van hem konden verwachten. Na het pakket was de klik gemaakt bij onze zoon en was hij zelf voorstander van het opvolgtraject. Hij wilde begeleiding bij het in praktijk brengen van wat hij in het pakket geleerd had. Tijdens het opvolgtraject was het heel belangrijk dat Nieke als buitenstaander dingen met hem kon bespreken. Als puber nam hij veel meer aan van haar dan van ons als ouders. Opeens werden er taken op voorhand gemaakt, lessen meerdere keren gestudeerd, … omdat Nieke het zo met hem gepland had. De oudergesprekken waren ook steeds heel waardevol om bezorgdheden of frustraties, die er op dat moment nog waren, te kunnen uiten. Als ouder kregen we op die manier meer zicht op ons eigen kind en meer begrip voor het ‘puber zijn’. De hulp van Nieke heeft echt geholpen om het jaar succesvol af te sluiten. Onze zoon was geslaagd voor al zijn examens. Bij het begin van het nieuwe schooljaar (bijna een jaar na de start van het traject) merken we pas echt hoeveel Cas bij Nieke geleerd heeft. We kijken als ouders nog wel eens wat er op Smartschool staat, maar waar er vorig jaar taken ‘vergeten’ werden of lessen pas de avond voordien gestudeerd werden, kunnen we nu vaststellen dat hij alles zelfstandig doet. Als we in het weekend vragen of hij misschien al iets kan doen voor de toets van dinsdag, krijgen we nu te horen dat de samenvatting al klaar is en een eerste keer gestudeerd werd. Onze zoon heeft merkbaar meer zelfvertrouwen en kan zelfstandig aan de slag … een hele grote last die van onze schouders valt. Waarvoor heel veel dank!
Mieke, moeder van T., M. en K.
Onze kinderen zijn op 9- en 10-jarige leeftijd van school veranderd. We hadden de indruk dat ze een achterstand hadden voor het wiskunde. Daarnaast vonden onze kinderen het moeilijk om een grotere hoeveelheid tekst te verwerken. Door de goede ervaring die onze familie met Nieke heeft gehad, beslisten we om op haar een beroep te doen. We waren aangenaam verrast door de resultaten die Nieke geboekt heeft met onze kinderen. Nieke is zeer professioneel, geduldig en gedreven. Ze geeft begeleiding op maat van het kind waarmee ze werkt. Nieke heeft onze kinderen niet alleen wiskunde bijgebracht, ze heeft hen ook handvatten gegeven om te leren studeren, om grotere hoeveelheden leerstof te herleiden tot een samenvatting. Dankzij deze aangeleerde vaardigheden, kunnen onze kinderen nu structuur brengen in hun cursussen. Met deze bagage stappen ze in september het hoger onderwijs vol vertrouwen tegemoet.
2. Werkhouding verbeteren
- Is er sprake van een wisselende werkhouding of eerder weinig of zelfs geen werkhouding?
- Leidt dit tot (extreem) uitstelgedrag of onregelmatig werken voor school (vaak niets doen, soms erg lang studeren)?
- Krijg je hierdoor discussies met je dochter of zoon en zie je wisselende resultaten?
Klop aan bij n-op. N-op gaat met jouw dochter of zoon aan de slag en doorbreekt de negatieve vicieuze cirkel. Samen zoeken we naar succeservaringen en begeleiden we je dochter of zoon met succesvol studeren.
Samen aan het werk?
Neem dan nu contact op!
Een dankbare mama
De aanleiding om Nieke van N-op te contacteren was de moeilijke situatie tijdens de COVID-periode, waarbij onze dochters moeite hadden om een consistent studieritme vast te houden. Ondanks onze pogingen als ouders om de voortgang van hun schoolwerk te begeleiden, leidde dit vaak tot spanningen. We zagen dat onze rol als ouder begon te conflicteren met onze pogingen om hen te ondersteunen in hun studie.
Dit bracht ons ertoe om de hulp van Nieke in te schakelen, in de hoop dat zij ons kon helpen om de schoolse druk en de te verwerken leerstof op een evenwichtige manier aan te pakken. In het begin wisten we niet precies wat we konden verwachten. Maar al snel werd duidelijk dat Nieke’s aanpak niet alleen professioneel was, maar ook empathisch en afgestemd op de specifieke behoeften van onze dochters. Ze bood structuur en ondersteuning voor het studeren, maar wist ook een veilige omgeving te creëren waarin onze dochters zich gehoord en begrepen voelden. De training en het opvolgtraject hebben we als zeer positief ervaren. Nieke wist de juiste balans te vinden tussen het bieden van praktische studietips en het creëren van een ondersteunende omgeving. Onze dochters leerden effectiever studeren en kregen meer zelfvertrouwen in hun eigen kunnen. Als ouders voelden we ons ook gesteund en kregen we meer inzicht in hoe we onze dochters op een positieve manier konden begeleiden zonder extra druk uit te oefenen.
Het traject heeft ons als gezin meer rust en balans gebracht. Onze dochters hebben geleerd om hun studie op een gestructureerde manier aan te pakken, wat heeft geleid tot betere schoolresultaten en meer zelfvertrouwen. Daarnaast heeft het ons geholpen om onze rol als ouders te hervinden, zonder dat we in de valkuil van constante monitoring vielen. Het heeft ons gezin dichter bij elkaar gebracht en de onderlinge communicatie verbeterd.We willen Nieke bedanken voor haar geduld, begrip en deskundige begeleiding. Haar steun heeft niet alleen onze dochters geholpen, maar heeft ons als gezin ook sterker gemaakt. We zijn haar enorm dankbaar voor alles wat ze voor ons heeft gedaan.
Katia, mama van Caro
Vanaf het eerste middelbaar had ik het gevoel dat mijn dochter tijdens de examenperiode oneindig lang moest studeren om er te geraken. Alles was onoverzichtelijk voor haar. Ze zag geen begin of einde aan haar boeken. Ze werkte aan verschillende dingen tegelijkertijd. Ik hoopte dat Nieke’s begeleidingen mijn dochters stress in de examenperiodes kon verminderen. Mijn dochter leerde bij Nieke om planningen te maken en alles steeds keurig bij te houden. Zo vindt ze nu zelfs de tijd om haar (intensieve) hobby te blijven beoefenen. Tijdens de examens studeert ze nu met een gerust gevoel. Ze blijft gemotiveerd om te werken voor school. In september begint ze zelfs aan haar opleiding architectuur. Bedankt voor alles.
mama van X.
Onze zoon was dikwijls het noorden kwijt en liep qua schoolwerk en welbevinden tegen heel wat muren op. We hadden met hem al een heel parcours doorlopen, gaande van ondersteuning door onszelf thuis, gesprekken met een kinderpsychologe en tot en met een multidisciplinair onderzoek via een kinderpsychiater. Daaruit bleek dat hij ondersteuning kon gebruiken in planning, studiemethode en concentratie. Ook thuis was hij dikwijls heel vergeetachtig en weinig zelfstandig. We stonden aanvankelijk wat sceptisch tegenover de hulp van Nieke, want we hadden al zoveel geprobeerd. Door het feit dat hij zoveel tijd nodig had voor schoolwerk, vreesden we dat dit hem nog meer zou belasten. Maar we waren ten einde raad en wilden hem zo graag helpen. Tijdens de wekelijke sessies met Nieke kreeg onze zoon ondersteuning in zijn studiewerk en kreeg hij terug meer structuur en orde in zijn hoofd. Hij vond ook zijn zelfvertrouwen terug. Hij weet dat hij ervoor zal moeten werken, maar dankzij de succeservaringen die hij kon opstapelen tijdens de begeleiding van Nieke, voelt hij zich terug veel beter. Hij leerde ook meer verantwoordelijkheid te nemen en ook wij konden hem weer meer loslaten, wat uiteindelijk voor het hele gezin een opluchting was.
ouders van W.
We kwamen aanvankelijk bij Nieke terecht met zorgen over onze dochter, dewelke Nieke profesionneel en efficiënt wist aan te pakken. Daarom besloten we ook onze puberzoon door haar te laten begeleiden. Hij had voornamelijk problemen om het grote geheel te bevatten. Een kind met leerproblemen begeleiden is niet gemakkelijk, maar een (te) verstandig kind begeleiden en motiveren vormt zeker een even grote uitdaging. Na enkele sessies en gesprekken kwam er een klik. Hij ziet de bomen door het bos weer, kan beter plannen en de “moetjes” met de “magjes” afwegen. Hij bekijkt zijn studievakken op een andere manier. Hij bouwde een heel pak meer zelfvertrouwen op en durft hulp te vragen als het niet gaat. Zijn puberstreken zijn gebleven, maar hij heeft nu een duidelijker inzicht in het geheel en kan zijn studie plannen.
Joris, papa van H.
Onze dochter had het eerste middelbaar doorlopen maar had veel leerproblemen. Als ouders keken we wat afwachtend toe bij de eerste sessies. Deze bleken vooral een leerproces voor ons te zijn in loslaten. Dit was niet evident en ver buiten onze comfortzone. Maar al snel zagen we een positieve evolutie bij onze dochter. Nieke gaf structuur en tips bij het studeren. Onze dochter bloeide open. We hebben nu een gelukkige dochter die in haar eigen kunnen gelooft en die zelfstandig kan leren. Ze volgt momenteel, zonder problemen en met schitterende resultaten een technische richting (ondanks het advies van de school om een beroepsrichting te volgen.)
LVH
Op het moment dat de schoolresultaten niet meer in verhouding waren met de inspanningen die onze kinderen leverden, besloten we hulp in te roepen. Het multidisciplinair team in Leuven raadde ons aan de logopedie stop te zetten en een orthopedagoog in te schakelen. Geen bijles, maar leren omgaan met je beperkingen en er met aangepaste hulp op eigen houtje geraken. Zoeken naar een oplossing op lange termijn. Het klonk veelbelovend. We hadden niets te verliezen…Als mama was het vooral een opluchting. Ook voor de kinderen was het ontspannender werken. De kinderen hadden intussen faalangst ontwikkeld. Door de rust die Nieke uitstraalde, de positieve aanpak en het vertrouwen dat de kinderen kregen, waren ze snel op hun gemak en verliepen de sessies zeer ontspannen. Huiswerk was plots geen opdracht meer. De resultaten verbeterden snel. Nieke heeft samen met onze kinderen een stevige basis gelegd. Ze ondervonden het belang van herhalen, met regelmaat, gestructureerd te werken en door te zetten. Als mama waardeer ik enorm de eerlijkheid van Nieke. Eens ze ervan overtuigd was, dat onze kinderen er klaar voor waren om zelfstandig, zonder haar begeleiding hun opleiding verder te zetten, stelde ze voor de begeleiding stop te zetten. We vertrouwden zo op de begeleiding, dat we de samenwerking amper durfden stopzetten en deze liever geleidelijk aan wilden afbouwen. Maar Nieke had gelijk, eens onze kinderen haar studiemethodes onder de knie hadden, waren ze helemaal klaar om zelfstandig hun studies verder te zetten. Ik ben ervan overtuigd dat succesvol verder studeren geen optie was geweest, zonder haar begeleiding.
Tom, papa van Arthur
Onze zoon probeerde al zijn leerstof van buiten te leren. Door de toenemende leerstof werd dit alsmaar moeilijker, waardoor hij erg onrustig werd wanneer hij moest studeren. Na een verkennend gesprek hadden mijn vrouw en ik het gevoel dat jouw aanpak een stevige hulp kon betekenen voor onze zoon. En inderdaad , na enige tijd merkten wij dat onze zoon met meer vertrouwen en veel rustiger naar zijn toetsen en examens toewerkte. De samenwerking wierp duidelijk zijn vruchten af. Na een tijdje had hij genoeg vooruitgang gemaakt zodat hij zelfstandig verder kon en we samen met jou beslisten om de samenwerking stop te zetten. Bedankt̀ voor je bijdrage!
G.D., mama van G.V.P.
Onze zoon (1 SO) had problemen met het verwerken/samenvatten van de leerstof. We hebben hem in eerste instantie zelf proberen te helpen, maar botsten steeds op een muur, met ruzie en frustraties als gevolg. Om de ruzies en frustraties te vermijden zijn we op zoek gegaan naar een onafhankelijk iemand met ervaring die hopelijk wel tot onze zoon kon door dringen. Door de goede recensies, die we hadden gelezen over Nieke, namen we met haar contact op. We waren wel een beetje angstig want we vroegen ons af of onze zoon haar hulp wel zou aanvaarden. Na de eerste sessie (het intakegesprek) bleek die angst ongegrond want onze zoon was meteen enthousiast. Onze zoon volgde de training succesvol studeren en daarna ook een individueel opvolgtraject. Hierdoor keerde de rust thuis terug. Er waren minder ruzies en frustraties. We kregen van Nieke veel tips en tricks én ook onze zoon nam deze aan en paste ze toe. Hij kan zijn leerstof nu gemakkelijker en zelfstandiger verwerken en plannen. Dat weerspiegelt zich ondertussen duidelijk in zijn resultaten!
Ilse, mama van Wout
Mijn zoon en ik zaten bijna elke toets samen te leren. Samen met hem teksten lezen, hoe hij zijn Franse woorden best leerde, enz. Als hij even alleen ging leren, was hij snel afgeleid of was er frustratie. Met de overgang naar het middelbaar werd de leerstof moeilijker, meer en intensiever. Er kwamen zo meer conflicten en woorden tussen moeder en zoon ivm leerstof en het leren.
In het laatste trimester van het eerste middelbaar nam ik hoopvol contact op met Nieke. Ik hoopte als mama meer afstand te kunnen nemen en ik hoopte dat mijn zoon meer zelfvertrouwen zou krijgen om alleen te studeren en te plannen. Onze zoon volgde de training: succesvol studeren en daarna startten we een individueel traject. We hebben dit als heel positief ervaren. Nieke haalt altijd iets positiefs uit het kind. Zelfs als er een heel moeilijke periode is op school, vindt ze een opkikkertje waar niet alleen mijn zoon maar ook ik met een goed gevoel en vol energie de deur uitgingen.
Ondertussen help ik mijn zoon helemaal niet meer, zelfs het opvolgen van zijn agenda doet hij volledig zelf. Alleen leren lukt ondertussen prima en dankzij de extra ondersteuning en tips van Nieke kozen we een geschikte studierichting en kijken we positief de toekomst in. Nieke, ik wil je bedanken voor al je inzet en positieve energie die je elke week uitstraalde!
3. Faalangst en stress
- Geeft jouw dochter of zoon aan te blokkeren bij toetsen en/of examens?
- Leidt het naar school gaan en het voortdurende presteren op toetsen en/of examens tot veel stress en faalangst?
- Zie je door faalangst of stress een negatieve impact op de resultaten van je dochter of zoon?
Klop aan bij n-op. N-op gaat met jouw dochter of zoon aan de slag en doorbreekt de negatieve vicieuze cirkel. Samen zoeken we naar succeservaringen en begeleiden we je dochter of zoon met succesvol studeren.
Samen aan het werk?
Neem dan nu contact op!
Werner en Karin, ouders van Jeroen
De middelbare schoolcarrière van onze zoon verliep wat hobbelig: plannen, structureren, steeds grotere pakketten studeren.. het ging niet vanzelf, en zijn schoolresultaten waren nogal wisselend. Toen er bij de start van het vijfde middelbaar ook wat faalangst (‘die toets zal wel weer niet lukken’) bij kwam, besloten we professionele hulp in te schakelen. Vrienden suggereerden ons Nieke te contacteren. Samen met Nieke ging onze zoon aan de slag. Stap voor stap leerde hij zijn schoolwerk plannen, grotere studiepakketten in kleinere stukjes onderverdelen, op tijd herhaling inlassen…De discussies thuis, de spanning die er soms was omdat we als bezorgde ouders elke slechte toets met argusogen bekeken, vielen voor een groot stuk weg. Niekes kalme, doordachte aanpak zorgde niet alleen bij onze zoon maar ook in ons gezin voor meer rust. Dat de sessies tijdens de coronamaatregelen konden blijven plaats vinden, online dan, was een zegen! Onze zoon plande zelfstandig de sessies met Nieke. Soms waren die kort, soms langer, als er een eindtoets aan kwam. Hij heeft er veel steun aan gehad. En met resultaat: hij beëindigde zijn zesde middelbaar zonder problemen, en begint in september vol vertrouwen aan een nieuw avontuur in het hoger onderwijs!
Sandra Mannaerts
Toen mijn dochter in het tweede middelbaar zat, stootte ze regelmatig op wat moeilijkheden op vlak van school: taken werden soms te laat of niet ingediend en vaak begon ze op het laatste nippertje te leren voor een toets of een examen. Vooral dat laatste zorgde voor heel veel stress en faalangst tijdens toetsen en examens. De punten vielen nog wel mee, maar als ouders zagen we dat de goesting om naar school te gaan steeds kleiner werd en de angst om te falen bij toetsen groter. Pogingen van ons om haar te leren plannen en tijdig te beginnen eindigden steevast in discussies en ruzies. Toen namen we contact op met Nieke, want we waren ervan overtuigd dat een professional haar wel zou kunnen aanzetten om de nodige stappen te nemen. Na een grondig intakegesprek heeft Nieke heel praktisch, grondig en op maat van onze noden uitgelegd wat het pakket ‘Succesvol studeren’ inhoudt. Ze gaf ook heel mooi mee wat de bedoeling was van het opvolgtraject en de vrije keuze die we hierin hadden. Onze beide dochters volgden het pakket ‘Succesvol studeren’ omdat we ervan overtuigd waren dat beiden hier waardevolle dingen uit zouden meepikken. Het pakket hebben we ervaren als heel waardevol, heel uitgebreid en volledig, afgestemd op de persoon die Nieke op dat moment in opvolging heeft met de nodige tips en tricks die aansluiten op hun leefwereld en de moeilijkheden die ze zelf ervaren. Op die manier konden onze dochters zichzelf beter leren begrijpen en konden ze zelf al een heel stuk aan de slag gaan. Voor de jongste dochter bleek de informatie van het pakket “Succesvol studeren” voldoende te zijn. Zij paste deze informatie toe en kon haar eerste trimester in de middelbare school met glans beëindigen. Onze oudste dochter volgde het opvolgtraject, aangezien de slagzin van onze oudste immers was: ‘ik kan niet plannen’. Zo kon zij echt leren hoe ze moest plannen, wat ze nodig had om zich aan de planning te houden, maar ook hoe ze het studeren van bepaalde vakken kon aanpakken. Schoorvoetend maar met voldoende bereidheid ging ze naar de eerste opvolgsessie. Nieke heeft de kunst om haar aanpak helemaal af te stemmen op wat mijn dochter nodig had, zocht de juiste ingangen die werkten, de juiste technieken die echt bij haar paste, zodat ze er ook echt mee aan de slag ging. We hebben onze dochter een heel trimester elke week naar Nieke laten gaan en merkten op dat ze er echt mee aan de slag ging. Ze volgde haar schoolwerk op, zorgde ervoor dat taken tijdig werden ingeleverd, leerde vooraf voor toetsen. Daarnaast leerde ze bij Nieke wat voor haar de beste aanpak is om met nieuwe leerstof aan de slag te gaan, hoe je hier structuur in kan brengen en hoe je dit op de meest vlotte en efficiënte manier kan verwerken. En dit alles heeft ontzettend geloond: niet alleen de punten waren heel goed, maar we zagen onze dochter haar veerkracht en zelfvertrouwen groeien. Vlak voor de herfstvakantie besloot mijn dochter zelfs om van richting te veranderen. Ze wou graag van humane wetenschappen naar wiskunde wetenschappen. Een heuse sprong waardoor ze toch wel serieus wat inhaalwerk zou moeten doen. Nieke heeft ons op dat moment heel mooi ondersteunt. Ze maakte mee duidelijk welke impact dit zou hebben voor haar op vlak van leerstof: “welke vakken zijn in te halen? hoe ga je dit plannen?”, maar ze deed ook een grondige motivatiecheck zodat mijn dochter heel duidelijk wist welke impact dit zou kunnen hebben en welke bijkomende inspanningen hiervoor nodig zijn. Onze dochter heeft, na toelating van de school, de sprong gewaagd en mede door de begeleiding van Nieke werd het een succes! Voor het eerst ging ze in december met de nodige zelfzekerheid (en gezonde zenuwen) naar een examen, zonder black-outs.
Daarnaast was de feedback naar ons, als ouders, heel helder. We wisten op elk moment wat er tijdens de sessie aan bod kwam en voor welke aanpak er gekozen was voor de komende week. Het fijne was ook dat Nieke goede raad en adviezen meegaf voor ons als ouders, waarbij ze respectvol omging met zowel mijn dochter als met ons. Nieke durft het aan om, op een heel empathisch manier, ouders feedback te geven, waarbij ze gedragsveranderend advies niet uit de weg gaat. Heel knap, want dit heeft ervoor gezorgd dat het wederzijds begrip tussen de dochter en ons, als ouders, er sterk op vooruit gegaan is. Je moet immers van twee kanten komen om mekaar te ontmoeten (dixit Stef Bos). We zijn met andere woorden ontzettend tevreden met de begeleiding van Nieke. Het was de investering meer dan waard!
Trotse mama
Mijn zoon had een moeilijk jaar achter de rug in het 4de middelbaar toen we bij Nieke aankwamen. Hij had heel veel stress, was heel onzeker, had grote faalangst en de resultaten waren ook minder goed. Naar het 5de middelbaar toe ging hij van richting veranderen, maar toch wou ik ervoor zorgen dat hij zoveel mogelijk ondersteuning kreeg. Ik hoopte dat ik via het pakket “succesvol studeren” en een opvolgtraject bij Nieke mijn vrolijke jongen terug zou zien. Daarnaast hoopte ik dat hij werd begeleid bij het studeren zodat hij terug goede resultaten zou hebben en dat zijn zelfvertrouwen terug zou groeien. Het intakegesprek gaf al veel vertrouwen. Ik had een goed gevoel bij wat er aangeboden werd en stond er volledig voor open dat de aanpak zou helpen. Na het traject bij Nieke is mijn zoon terug de vrolijke jongen die hij altijd was. Hij behaalt heel goede resultaten op school en hij voelt zicht terug goed. Hij heeft veel minder stress, doet de richting die hij volgt graag en ook zijn zelfvertrouwen is enorm gegroeid. Hij maakt een goede planning en op school is men heel tevreden over zijn werkhouding. Mijn zoon is succesvol in de richting die hij nu volgt. Ik kijk uit naar wat de toekomst hem zal brengen.
ouders van A.
Onze 17-jarige dochter zat in een crisisperiode. Wij zochten dringend hulp en begeleiding om haar door deze donkere periode te leiden. Het is zeer confronterend om je dochter te horen praten over niet meer willen leven, geen plezier meer hebben in dagelijkse contacten met anderen, geen zin om te studeren want nutteloos….Na de eerste begeleidingssessies bij een psychologe, leek ons een studiebegeleiding ook noodzakelijk. We zijn blij dat we eerder toevallig de advertentie voor Franse studiebegeleiding tegenkwamen op FB. De korte afstand van thuis tot bij n-op en het feit dat we vrijwel onmiddellijk bij Nieke terecht konden, trokken ons over de streep. Nieke nam de tijd voor een zeer uitgebreid intakegesprek. Het gaf ons onmiddellijk het veilige gevoel dat er op een professionele en individuele manier aandacht werd geschonken aan onze dochter en aan ons. We zagen al snel verbetering bij onze dochter. Zij kreeg de bevestiging dat ze zelf een goed inzicht had in haar studies en planning. Zij leerde haar normen te verleggen en de druk die ze zichzelf oplegde te verlagen. Dankzij Nieke en de psychologe, hervond onze dochter haar zelfrespect, overwon ze haar drempelvrees en is zij uitgegroeid tot een zelfzekere jongedame. Maar ook voor ons bleek Nieke een enorme steun: in de crisisperiode van onze dochter gaf ze ons, als ouders, het gevoel dat we toch juist bezig waren. Nieke gaf ons een enorme boost!
L.F. - Aarschot
Ons kind heeft faalangst, waardoor hij zijn zelfbeeld helemaal naar beneden trok, blokkeerde op testen, zichzelf nog meer naar beneden haalde, … een neerwaartse spiraal dus. Werken rond faalangst is belangrijk zodat je begrijpt waarom je je zo voelt, maar we merkten dat er nood was aan meer. We wilden als ouder de focus verleggen. In plaats van de aandacht te richten op de faalangst wilden we aan concrete actiepunten rond het schoolleven werken en hem hierdoor succeservaringen laten ervaren. Thuis zagen we namelijk dat hij de leerstof wel kon.
Als ouder hadden we via de school al eens een sessie van Nieke rond succesvol studeren kunnen volgen: “Succesvol puberen!” We stelden onze zoon voor om met Nieke contact op te nemen en hij stemde in. Na een kennismakingsgesprek, was onze zoon voorzichtig enthousiast. Hij voelde een klik met Nieke en wou de dingen ook aanpakken, weliswaar in zijn onzekerheid en helemaal niet zeker of het iets zou uitmaken. Maar hij wou het een kans geven.
Als ouder hadden we een goed zicht van wat er werd opgenomen in het traject, wat er besproken werd en welke actiepunten voorop werden gesteld. Er werd een planning opgemaakt en hierdoor kwam er structuur in zijn aanpak van studeren. Weliswaar met ups en downs, maar uiteindelijk zagen we vooruitgang in zijn resultaten. Ook onze zoon zelf was fier op zijn realisaties. Als ouder zagen we een zekerder kind, met betere resultaten. De school vond het echter niet voldoende, waardoor een andere richting werd aangeraden, wat op dat moment voor onze zoon terug als falen aanvoelde.
Onze zoon heeft zich echter goed herpakt. In het begin van het nieuwe schooljaar (5 SO) werkte hij samen met Nieke om de overgang in de nieuwe richting succesvol te laten verlopen. Tot op de dag van vandaag zien we een positieve evolutie. We merken dat hij zekerder is geworden. Het traject bij Nieke heeft dus zeker bijgedragen tot ons oorspronkelijk doel. Eveneens heeft dit bijgedragen in positieve zin tot zijn persoonlijke ontwikkeling en zelfbeeld.
4. Leerstoornissen aanpakken
- Verloopt het verwerken van leerstof moeilijk omwille van dyslexie, dyscalculie,…?
- Heb je weinig focus bij het volgen van lessen en het leren van leerstof omwille van AD(H)D?
- Verloopt de interpretatie van leerstof moeilijk omwille van autisme?
Klop aan bij n-op. N-op gaat met jouw dochter of zoon aan de slag en doorbreekt de negatieve vicieuze cirkel. Samen zoeken we naar succeservaringen en begeleiden we je dochter of zoon met succesvol studeren.
Samen aan het werk?
Neem dan nu contact op!
Mariella, mama van Sem
Onze zoon met dyslexie slaagde er in het eerste middelbaar onvoldoende in om de leerstof zelfstandig in te studeren. We keken als ouders hoopvol uit naar Niekes hulp omdat we al veel positiefs over Niekes praktijk hadden gehoord via vrienden, die eerder cliënt bij Nieke waren. We ervaarden Nieke voor onszelf als erg ondersteunend. Tijdens de intensieve begeleidingen van Nieke hebben we onze zoon zien groeien en openbloeien. Onze zoon leerde hoe hij zijn schoolwerk moet plannen en hoe hij effectief en efficiënt zijn vakken moet instuderen. Hierdoor deed hij hoe langer hoe meer succeservaringen op school op en kreeg hij terug zelfvertrouwen. Wij blijven u als ouder ontzettend dankbaar! Indien je werkt met een tekstvak en daaronder pijltjes: hoeveel referenties kunnen er dan achter elkaar komen? Indien dit oneindig is, hoeft een knop “lees meer” uiteraard niet en kunnen de referenties per categorie achter elkaar geplaatst worden en bediend worden met de pijltjes onder het tekstvak.
Griet H.
Mijn dochter ging naar het 3de middelbaar met ADD. Leren plannen en zelfstandig leren leren verliepen moeilijk. Het opkrikken van haar zelfvertrouwen was erg nodig.
Met veel vertrouwen zijn we gestart met de training: “succesvol studeren! en volgde mijn dochter het opvolgtraject. Ze voelde zich gesteund en ondersteund door Nieke en heeft heel wat praktische tips opgedaan. We hebben Niekes hulp als erg positief ervaren. Nieke kijkt met een objectieve bril zonder vooroordelen en alle aspecten van welzijn blijven belangrijk.. niet alleen de punten op school. Dankzij dit traject heb ik een dochter met meer zelfvertrouwen die zichzelf, ondanks de moeilijkheden, blijft uitdagen.
Mama en papa van Karolien
Wij zochten hulp voor onze dochter met dyslexie. Meer specifiek wensten we ondersteuning bij het leren en studeren van al haar schoolse vakken. Ook hulp voor ons was welkom: hoe konden wij onze dochter het beste begeleiden? Bij de start van de begeleiding, verwachtten we enkel hulp op vlak van leer- en studeervaardigheden. Al snel werd echter duidelijk dat de begeleiding veel ruimer werd ingevuld. Het welbevinden van onze dochter werd goed opgevolgd en Nieke hielp ons ook bij de communicatie naar school en andere externe diensten waar nodig. Voor ons, als ouders, voelde de ondersteuning van Nieke aan als een verademing. Omwille van de dyslexie bij onze dochter waren er thuis vaak spanningen bij het maken van huiswerk en het instuderen van lessen. De begeleiding van Nieke zorgde ervoor dat het er thuis meer ontspannen aan toe ging. Ze zorgde ervoor dat we, samen met onze dochter, een andere, rustigere manier vonden om schooltaken te maken. Hierdoor lukte het ons meer en meer om haar ‘los te laten’ en haar haar eigen pad te laten bewandelen, zonder onze bijkomende hulp. Nieke’s therapie bood ons meer dan we hadden durven dromen.
Mama en papa van R.
Onze dochter heeft dyslexie en is snel afgeleid. Het verwerken van leerstof was voor onze dochter als een onoverzichtelijk gebeuren. Daarnaast kon ze heel moeilijk haar schoolwerk plannen. Ze had nood aan ondersteuning om leerstof samen te vatten en te verwerken. We hoopten dat onze dochter dankzij Nieke meer gemotiveerd zou geraken om aan haar schooltaken te beginnen en dat ze dit kon leren organiseren. Als ouders verwijzen we nog regelmatig naar de tips van Nieke. Nieke’s therapie gaf onze dochter de nodige handvatten om zelf aan de slag te gaan. Ze past Nieke’s tips tot op de dag van vandaag nog steeds met succes toe.
mama van A.
Mijn zoon heeft ernstige concentratieproblemen (ADD problematiek), waardoor hij veel moeite had om te starten met zijn huiswerk. Ook doorwerken aan taken en het studeren van zijn lessen verliep zeer moeilijk. Bij het maken van huiswerk, moest ik naast hem blijven zitten en hem aanmoedigen om verder te werken. Aanvankelijk geloofde ik niet in Nieke’s therapie. Ik kon mij niet voorstellen dat zijn slechte werkhouding kon verbeteren. Maar Nieke ondersteunde ons zowel thuis, als op school op een zeer positieve manier. Stap voor stap maakte mijn zoon thuis vorderingen. Bij het begin van het nieuwe schooljaar verzorgde Nieke ook de contacten met de leerkrachten, zodat zij op een zo goed mogelijke manier met hem om konden gaan. Ondertussen maakt mijn zoon al zijn huiswerk alleen en studeert hij ook zelfstandig. Hij gelooft weer in zichzelf. Het behalen van een goed resultaat op school is telkens weer een bevestiging dat hij goed bezig is. Het enige dat ik nog doe, is een oogje in het zeil houden. Bedankt voor alles!!
Sophie, mama van Sander
Onze zoon kon zich niet zo goed concentreren, was gesloten en bleek vaak te dromen in de klas. Daarnaast wist hij niet hoe hij alles moest plannen en organiseren..De hulp van Nieke was voor ons een positieve en leerrijke ervaring. Onze zoon leerde hoe hij moet plannen. Hij leerde ook hoe hij de leerstof kan verwerken op een ordelijke en duidelijke manier en hoe hij grote hoeveelheden leerstof kan samenvatten tot de essentie. Het doet ons, als ouders, deugd als we de commentaren op het eindrapport van het eerste middelbaar lezen: “jullie zoon is een vlotte en goedlachse leerling. Hij is ijverig en heeft een serieuze werkhouding. Hij neemt zijn schoolwerk ter harte. Hij werkt ordelijk,nauwkeurig en grondig. Jullie zoon kan terecht fier zijn op zichzelf. We hebben er het volste vertrouwen in dat hij ook volgend schooljaar succesvol zal zijn!”